ПУБЛІКАЦІЇ, СТАТТІ



Інтернет-конференція, приурочена 100-річчю з дня народження А.Б.Рєзніка

САМООСВІТА ЯК ЕФЕКТИВНИЙ РЕСУРС ДЛЯ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ УЧНЯ ТА ВЧИТЕЛЯ В КОНТЕКСТІ ПЕДАГОГІЧНОЇ СПАДЩИНИ  АРОНА БОРИСОВИЧА РЄЗНІКА


 Пошенко Ю.В., вчитель англійської мови комунального закладу «Гайворонський ліцей №1» Гайворонської районної ради Кіровоградської  області
Анотація.  В даній статті розглядається питання самоосвіти як ефективного ресурсу для творчої особистості учня та вчителя, актуальність творчого досвіду А.Б.Рєзніка щодо створення ефективної системи розумового виховання та розвитку пізнавальної активності школярів
Сучасний інформаційний світ  відкриває сьогодні більше можливостей для розвитку творчої особистості учня та вчителя, але залишаються цінними та актуальними для нас, освітян Гайворонщини,  творчі надбання нашого земляка, вченого, талановитого педагога-новатора Рєзніка Арона Борисовича щодо впровадження методики самоосвіти учнів та вчителів.
Проблеми розвитку самоосвіти вчителя та учня висвітлені А.Б. Рєзніком у працях:  «Самоосвіта учнів у школі», «Шляхи реалізації ідей В.О. Сухомлинського про розумове виховання школярів в світлі задач безперервної освіти», «Самостійні творчі роботи учнів як засіб їх патріотичного виховання», «Учнівське товариство самоосвіти в школі», «Розвиваючи самостійність», «Питання самоосвіти в педагогічній спадщині В.О. Сухомлинського і практиці перебудови сучасної школи», «Про самоорганізацію вчителя», «Вчити самоосвіті», «Бібліотечна грамотність в школі», «Як займатися самоосвітою», «З досвіду організації самоосвіти школярів», «Пізнавати і знати, відкривати і дивуватися».
А.Б.Рєзнік вважав, що «головним критерієм самоосвіти мусить бути її зміст» [5, с.16].  Показником самоосвіти є уміння самостійно здобувати знання з різних джерел, використовувати ці знання, уміння, навички для подальшої самоосвіти та застосовувати їх у практичній діяльності. Від сприймання матеріалу, який пояснює вчитель, через репродуктивну, а потім і творчу діяльність та посилення самостійної роботи до самоосвіти – такий шлях удосконалення пізнавальної активності учня [5, с. 18].
У Гайворонській школі №5 А.Б. Рєзніком  було створено ефективну систему самоосвіти учнів, яка діяла у трьох напрямках: формування умінь і навичок самоосвітньої роботи на уроках; стимулювання самоосвіти через традиційні форми позакласної роботи, предметні гуртки, конкурси; пошуки і постійне вдосконалення розвитку пізнавальної активності учнів.
До навчального плану  самоосвіти входили питання: шляхи удосконалення читання; самоосвіта в житті видатних особистостей; як оволодіти вміннями і навичками в самоосвіті; робота з кількома джерелами; як робити виписки і конспект; роль картотеки в самоосвіті тощо.
Велика роль приділялася товариству самоосвіти. Для учнів молодших класів був створений «Клуб чомучок», для середніх класів - «Хочу все знати», для старшокласників - «Школа самоосвіти». Започатковано рукописний орган товариства «Бюлетень самоосвіти», в якому старшокласники обмінювалися досвідом підготовки до уроків, самостійної роботи над науково-популярною літературою, виконанням домашніх завдань.       Ключовими поняттями у формуванні успішної особистості випускника для Арона Борисовича Рєзніка були  самонавчання, самоорганізація, самоствердження.
Від учителя вимагалися глибокі теоретичні знання та методична озброєність, що впливало на підвищення рівня викладання основ наук, розвитку в учнів інтересу до глибоких знань та самоосвіти. Прийоми самоосвіти учителя нерідко запозичувалися учнями.
Школа творчого пошуку, створена А.Б.Рєзніком та його колективом, мала високу  ефективність. Вона відрізнялася від інших органічною єдністю урочної та позаурочної діяльності учнів.
Навчання «протягом усього життя», самоосвіта та безперервний розвиток професійної компетентності вчителя - це вимога Нової Української школи. Це те, що передбачив та обґрунтував в своїх працях педагог-новатор Арон Борисович Рєзнік.
Уміння вчитися самостійно та шукати всю необхідну інформацію є ключовим моментом у розвитку творчої особистості Нової української школи. Випускник Нової української школи – це Особистість, Патріот, Інноватор.
Навчити учня рухатися самоосвітнім процесом є непростим завданням. Все залежить від бажання самого учня, його мотивації. Якщо учень систематично працює з різними джерелами інформації, активно застосовує знання в різних ситуаціях, може організувати свою пізнавальну діяльність і оцінити її, то це вже успіх. Успіх співпраці вчителя та його вихованця.
Сьогодні реальна дієвість Нової української школи залежить від кожного конкретного педагога. Від його знань, умій, компетенцій, розуміння своїх стратегічних професійних цілей, від наявності дієвого інструментарію для реалізації цих цілей.
_____________
Використання проектної технології у навчанні англійської мови є засіб розвитку творчої особистості і спонукає учнів до самостійної діяльності. У процесі роботи над проектами, в учня виховується відповідальність за результати навчальної діяльності; робота над проектом сприяє створенню міцної мовної бази в учнів, розвитку їх самостійного мислення, учить застосовувати свої знання на практиці, розвиває навички творчого мислення.
Чи потрібна самоосвіта вчителю? Звичайно. Це - потреба, яка захищає освітянина від інтелектуального занепаду. Це - процес вдосконалення своїх рис, навичок. Це - постійний пошук, зростання, розвиток.
Ніколи не переставайте самовдосконалюватися. Для знань та освіти  немає кордонів та меж. Самоосвіта приведе вас до успіху, як колись привела до успіху вчителя-новатора Арона Борисовича Рєзніка, автора ефективної системи щодо розумового виховання учнів та розвитку їхньої пізнавальної активності.


Майстер-клас для вчителів-предметників, методистів, слухачів обласної Школи менторінгу

Пошенко Ю.В., вчитель англійської мови  КЗ «Гайворонський ліцей №1»
 Гайворонської районної ради,
ментор команди «Перлини Прибужжя»
фіналістів освітнього проекту «Відкривай Україну»

         Навчити дітей створювати ідеї для вирішення будь-яких проблем, не боятися помилок, навчатися протягом усього життя, працювати у команді, взаємодіяти з іншими та реалізувати власні проекти -  мета освітнього проекту «Відкривай Україну», в  якому моя команда бере участь уже вдруге.
         Під час реалізації  проектів  дуже важливо навчити вихованців презентувати власні ідеї оригінально, лаконічно, переконливо. Пропоную декілька ідей, які стали у нагоді учням під час реалізації шкільних, міських проектів у рамках  освітнього проекту «Відкривай Україну» і які допоможуть вам, колеги,  у вашому професійному зростанні.
Презентація для ліфту ( або промова для ліфту) ( англ. Elevator Pitch або Elevator Speech) – коротка розповідь про концепцію продукту, проекту або сервісу. Термін відображає обмеженість за часом – довжина презентації повинна бути такою, щоб вона могла бути повністю розказана за час поїздки на ліфті, тобто близько 30 секунд або 100-150.
Структура пітчінгу:
1.     Користувач  ідеї/продукту.
2.     Прикметник, який характеризує ідею/продукт.
3.     Функція, яку може виконувати ідея/продукт .
4.     Матеріал ідеї/продукту.
Завдання : за 5 хвилин розробити новий стильний одяг для вчителя НУШ
Основні поради публічного виступу у стилі TED
TED (Technology, Entertainment, Design) щорічна американська  конференція, гаслом якої є «Ідеї, варті поширення».
Якщо у Вас є ідея, варта поширення, пропоную Вам 6 порад, як донеси цю їдею до слухача так, щоб він їй повірив:
1.     Гарно підготуйтеся.
2.     Будьте  чесними.
3.     Розповідайте  історії. Вкладіть Вашу ідею в історію.
4.     Частіше  жартуйте.
5.     Будьте емоційними.
6.     Вчасно закінчуйте промову.
Під час Вашого виступу страх та хвилювання  – це нормальні речі, які притаманні навіть відомим публічним людям. На виступах у форматі TED їм допомагають, щоб подолати ці аспекти, безліч технічних засобів – прожектор, що засліплює очі, щоб  не бачити  глядачів,  суфлери. Хочу надати Вам декілька вправ для використання перед публічним виступом. Отже, 1. Вправа «Поза Супермена» - руки вгору, Ви летите до перемоги, поширюючи свої ідеї навколо. 2. Вправа «Спонч Боб» - розкинуті руки в сторони. 3. Вправа «Поза Диво-жінка» - руки в боки, розправлені плечі, відчуваєте впевненість у собі.
        
         Бажаю Вам креативних ідей, впевненості у собі,  успіхів у реалізації Ваших проектів!




Немає коментарів:

Дописати коментар

Мовний табір "CAMP BIG BANG"

До уваги дітей та батьків! З досвіду роботи англомовного табору Camp Big Bang Роль рейтингової системи в позакласній діяльності